Ambasadori Europskoga parlamenta naše škole pridružili su se u četvrtak, 5. prosinca 2024. (18.30 – 19.50), nacionalnoj manifestaciji Večer matematike online radionicom s partnerima iz Rumunjske, Grčke i Hrvatske. Evripidis Themelis, prof. matematike (4th Senior High School of Xanthi, Grčka), i Ivana Opačak, prof. engleskoga jezika u našoj školi, trenutno rade na izradi suradničkoga obrazovnog scenarija EU in Riddles & Numbers (s elementima CLIL-a i STEAM-a) u okviru eTwinningova projekta EPASsionates. Isti je poslužio kao materijal za online radionicu, koja je okupila 15 učenika i četvero nastavnika iz triju zemalja, a koju je moderiralo dvoje nastavnika.
Večer matematike manifestacija je koju je 2013. pokrenulo Hrvatsko matematičko društvo. Jedna smo od brojnih hrvatskih (osnovnih i srednjih) škola koja se uključila u organizaciju interaktivnih radionica i predavanja kojima se potiče izgradnja pozitivnoga stava učenika prema matematici. Online radionicom EU in Riddles & Numbers (na platformi Webex) spojili smo strast spram učenja engleskoga jezika (kroz jezično posredovanje i kulturološku razmjenu) i učenja o Europskoj uniji (kroz zabavne jezične igre), otkrivši zabavnu stranu matematike (i statistike) te činjenicu da matematičke probleme svakodnevno uspješno rješavamo, iako toga često nismo ni svjesni.
Prof. Opačak moderirala je prvi dio radionice (18.30 – 19.00), u kojemu su učenici odgonetavali jezične zagonetke o simbolima Europske unije, zemljama partnericama u projektnoj suradnji te značajnim europskim znanstvenicima, izumiteljima, umjetnicima… i poznatoj matematičkoj/Arhimedovoj konstanti… Zagonetke su kreirane pomoću alata umjetne inteligencije (ChatGPT i Microsoft Copilot). PO(HVALA) našim ambasadoricama – Anabeli Knežević (3. b), Lari Marjanović i Loreni Šečić (2. c) te Petri Bajan i Mariji Elbl (1. e) – koje su pokazale zavidno znanje.
U drugome su dijelu radionice (19.00 – 19.20) učenici radili u pet skupina s po troje članova u sobama za suradnju (tzv. breakout rooms). Nastavnici Themelis i Opačak za učenike su pripremili pet različitih radnih listova (tzv. Microsoft Forms handouts) s problemskim zadatcima koji potiču logičko i matematičko razmišljanje (uz uporabu osnovnih matematičkih operacija – zbrajanje, oduzimanje, množenje, dijeljenje, omjer, postotni račun, zapis decimalnim brojem i razlomkom). PO(HVALA) učenicima iz Hrvatske i Grčke, koji su, uz mentorstvo dvoje nastavnika, proučili mrežne izvore (Youth Hub Europskoga parlamenta, Young people in Europe 2022 i EU in the World 2023) i, u suradničkome Googleovu dokumentu, predložili statističke podatke za izradu problemskih zadataka. (Osim Lare i Lorene, doprinijeli su i Ajdin Kuduzović i Laura Dabić, učenici 2. c razreda.)
Dok su učenici marljivo radili u sobama za suradnju, uz nadzor („na daljinu“, putem Forms rezultata) i podršku nastavnika matematike, nastavnici su imali priliku podijeliti iskustva dobre prakse, ali i izazove tijekom nastave (ne samo) matematike. U opuštenoj se, neformalnoj atmosferi rađaju najbolje projektne ideje…
Uslijedio je zaključni dio radionice (19.20 – 19.50) – zajednička analiza rezultata rada učenika i (samo)vrednovanje. Na priloženim fotografijama (izlazne kartice na platformi Mentimeter) možete vidjeti kako učenici (i nastavnici) (pr)ocjenjuju zajedničku radnu Večer matematike. Uživali smo i u glazbi – stihovi prof. Opačak, koji sadrže matematičke simbole i šalju globalnu poruku mira za održivi planet, uglazbljeni su pomoću aplikacije Suno AI. Poslušajte ih i vi (Zero & Infinity – OVDJE i Global Peace – OVDJE). Kao što to inače biva (na nastavi matematike), učenici su pozvani odraditi domaću zadaću – pokušati oblikovati vlastite stihove i umjetnom inteligencijom generiranu glazbu.
(PO)HVALA mladim matematičarima jer su pokazali veliko znanje, strpljenje, ali i snažnu motivaciju za učenjem (ne samo) matematike. Osim toga, učenici su pokazali visoku razinu kritičkoga promišljanja, digitalnih vještina i jezične kreativnosti, odradivši i izborni zadatak (oblikovanja jezične zagonetke pomoću alata umjetne inteligencije). Znate li vi odgovore na sljedeće zagonetke?
I am a land of fjords and midnight sun, not in the EU, but trade I won.
With oil and gas I light the way, in the EEA I choose to stay. What country am I? (Lara i Lorena)
I am a Baltic state with a digital edge
Where WiFi thrives and e-services pledge. (Anabela)
Ivana Opačak, prof.