Središnja su tema ovogodišnjih Dana Erasmusa (13. – 18. listopada) europske vrijednosti – ljudsko dostojanstvo, sloboda, demokracija, jednakost, vladavina prava i ljudska prava – uz slogan “Živimo naše vrijednosti, stvara(j)mo bolju budućnost”.
U programu EPAS europske su vrijednosti polazište i cilj svake (izvannastavne) aktivnosti i naši ih ambasadori Europskoga parlamenta žive svaki dan. Kao eTwinningova škola veliku važnost posvećujemo eTwinningu, važnoj aktivnosti u okviru programa Erasmus+. Prošlu školsku godinu (i Europsku godinu obrazovanja za digitalno građanstvo) posvetili smo umrežavanju s europskim školama ambasadoricama Europskoga parlamenta na platformi ESEP i kreiranju suradničkih scenarija učenja o Europi kako bi europske vrijednosti postale dijelom nastavnoga procesa. U kolovozu o. g. naš eTwinningov projekt EPASsionates nagrađen je Nacionalnom oznakom kvalitete, a u listopadu o. g. odabran je kao najbolji eTwinningov projekt u 2024./2025. u kategoriji strukovnih i umjetničkih škola i jedan je od dobitnika nagrade COMET u Hrvatskoj. Nagrada COMET bit će dodijeljena u studenome o. g..
Ovogodišnji Dani Erasmusa prigoda su da predstavimo dva eTwinningova projekta naše škole – na panou pored glavnoga ulaza u školu.
Nagrada COMET za projekt EPASsionates
U srijedu, 15. listopada 2025., posjetio nas je vanjski suradnik Agencije za mobilnost i programe EU-a, koji je snimio videoprilog o prošlogodišnjemu (nagrađenom) eTwinningovu projektu EPASsionates. Na snimanju su sudjelovali učenici 3. c i 2. c razreda s prof. Opačak, osnivačicom projekta, koji potpisuju i uređenje školskoga panoa – hvala im. Videoprilog će biti emitiran na godišnjoj nacionalnoj eTwinningovoj konferenciji u studenome o. g. (i dostupan na mrežnim mjestima AMPEU nakon konferencije). Prof. Opačak već je predstavila projekt EPASsionates na nacionalnome webinaru eTwinning ideje: Podučavanje o aktivnom građanstvu i europskim vrijednostima 9. rujna 2025.; snimka će biti dostupna na YouTube kanalu eTwinning Hrvatska AMPEU (OVDJE).
Osim toga, dvije projektne koordinatorice, nastavnice Ciolpan i Opačak, autorice su stručnoga članka EPASsionate eTwinners’ Contribution to the European Year of Digital Citizenship Education, objavljenoga u srpanjskome izdanju eTwinningova biltena Living on the Right Planet (eTwinning Newsletter 15, ISSN 2247-6881, July 2025) urednice Daniele Bunea, eTwinningove ambasadorice iz Rumunjske, koja moderira eTwinning Visibility Group. Članak koji donosi pregled najvažnijih projektnih aktivnosti i rezultata dostupan je u publikaciji na platformi Joomag (str. 195. – 197.) na OVOJ poveznici.
Europski dan jezika i Dani Erasmusa s međunarodnim partnerima
Na panou je predstavljen i novi (ovogodišnji) eTwinningov projekt Voices Beyond Words, Hearts Beyond Borders, čije su osnivačice i koordinatorice nastavnice Engleskoga jezika Büşra Akdeniz (iz Turske) i Ivana Opačak. Osim naše (hrvatske) i dviju turskih škola, u projektu sudjeluju po jedna škola iz Rumunjske, Poljske, Italije i Tunisa (uz moguće sudjelovanje škole iz Palestine). Projekt simboličnoga naziva Glasovi što nadilaze riječi, srca što nadilaze granice promiče međukulturni dijalog, empatiju, jezične raznolikosti i zajedničke ljudske vrijednosti koje nadilaze geografske i kulturne granice. Učenici će imati priliku da, kroz međunarodnu suradnju i obrađivanje aktualnih tema poput zajedničkih vrijednosti, ljudskih prava i osobnih pogleda na sukob, rat i njegove posljedice unaprijede svoje jezične i digitalne vještine te postanu aktivni i otvoreni građani svijeta. Ciljevi su projekta usklađeni s godišnjom eTwinningovom temom Vještine za život u 2025. (Europskoj godini obrazovanja za digitalno građanstvo).
Prva projektna aktivnost bila je posvećena obilježavanju Europskoga dana jezika (u rujnu o. g.) i Dana Erasmusa. Tom su prilikom učenici izradili „karte/zidove/krugove ljudskih vrijednosti” na engleskome jeziku i jezicima uključenih partnera – rumunjskome, turskome, hrvatskome, poljskome, talijanskome i arapskome. Prof. Opačak osmislila je (u Googleovu dokumentu – OVDJE – raspisala) i moderirala aktivnosti u okviru prvoga (od ukupno pet) modula My Story, Our Values, koje su učenici provodili u mješovitim timovima (pod mentorstvom sedam nastavnica iz šest različitih zemalja) tijekom rujna i listopada. Na platformi Canva (OVDJE) možete vidjeti članove tima br. 4, koji je koordinirala prof. Opačak, a OVDJE je dostupan finalni proizvod istoga tima. Završni radovi svih timova objedinjeni su na interaktivnoj slici na platformi Genial.ly (OVDJE).
Završna je aktivnost prvoga modula – izrada prijedloga projektnoga logotipa i odabir najkreativnijega rada, koji će postati službeni vizual projekta.
Tijekom prvoga projektnog modula ostvareni su sljedeći ishodi:
- učenici surađuju u međunarodnim timovima i razvijaju međukulturne i komunikacijske vještine na engleskome i drugim (materinskim i stranim) jezicima;
- učenici prepoznaju i uspoređuju europske i univerzalne vrijednosti (poput tolerancije, solidarnosti, poštovanja različitosti, prijateljstva i sl.) na temelju individualnih tekstova (predstavljanje/upoznavanje) i kroz zajednički rad;
- učenici zajednički planiraju, izrađuju i predstavljaju interaktivne digitalne sadržaje (slike/tekstove u suradničkoj prezentaciji na platformi Canva), koji odražavaju vrijednosti njihovih timova;
- učenici koriste digitalne alate (Padlet, Canva, Genial.ly, komunikacijske platforme, ESEP/eTwinning) za kreativno izražavanje i suradnju na daljinu;
- učenici razvijaju osjećaj pripadnosti europskoj i široj zajednici kroz zajedničko obilježavanje Europskoga dana jezika i Dana Erasmusa;
- učenici sudjeluju u procesu refleksije i evaluacije svoga rada i rada tima, prepoznajući vlastiti doprinos i doprinos drugih;
- učenici doprinose stvaranju zajedničkoga višejezičnog digitalnog proizvoda koji objedinjuje vrijednosti svih sudionika projekta;
- učenici samostalno ili u paru/timu izrađuju i digitalno predstavljaju prijedloge logotipa projekta te sudjeluju u evaluaciji i izboru najuspješnijega rješenja, razvijajući pri tome digitalne, kreativne i suradničke kompetencije.
(PO)HVALA eTwinnerima/ambasadorima EP-a – Lauri Dabić, Patriciji Kolić, Ajdinu Kuduzoviću, Lari Marjanović i Loreni Šečić (učenicima 3. c razreda), Gabrijeli Holod, Mariji Kovačević, Eleni Kurkutović i Hanni Vuković (učenicama 2. c razreda) te Petri Bajan, Moniki Bilokapić, Petri Ćosić, Lei Kolesarić i Antoneli Safundžić (učenicama 2. e razreda), koji su dali veliki doprinos realizaciji aktivnosti u okviru prvoga modula.
U nadolazećim mjesecima projektni će tim provoditi niz kreativnih, suradničkih i kulturnih aktivnosti koje će još snažnije povezati glasove i srca mladih iz različitih dijelova Europe i svijeta. Sve projektne aktivnosti bit će pažljivo planirane, dokumentirane u projektnome TwinSpaceu i diseminirane na projektnim mrežnim mjestima. Zapratite našu projektnu Facebook stranicu.
Ivana Opačak, prof.