Učenici i nastavnici iz dviju turskih škola te po jedne škole iz Rumunjske, Poljske, Italije, Tunisa i Hrvatske (sudionici eTwinningova projekta Voices Beyond Words, Hearts Beyond Borders) organizirali su Week 4 Peace (Tjedan za mir, 13. – 19. studenog 2025.) kako bi zajednički obilježili World Kindness Day (Međunarodni dan ljubaznosti, 13. studenog) i World Children’s Day (Međunarodni dan djeteta, 20. studenog) u okviru drugoga projektnog modula Living in Conflict Zones – A Child’s Perspective (Život u zonama sukoba – iz dječje perspektive).
Suradničkim aktivnostima i videoporukom Hope in Action mladi su eTwinneri dali doprinos obilježavanju Tjedna globalnoga obrazovanja (Global Education Week) 17. – 24. studenog 2025., čija nas ovogodišnja tema Shaping a Just, Peaceful & Sustainable Future – Hope in Action! (Za pravednu, mirnu i održivu budućnost – Nada u akciji!) poziva da zajedničkim aktivnostima sudjelujemo u stvaranju vizije boljega svijeta.
Suradnički online English lesson i poruke mira
Na početku drugoga projektnog modula, 21. listopada 2025. (10.00 – 11.00), nastavnici i učenici iz Poljske, Rumunjske, Turske, Italije, Tunisa i Hrvatske održali su zajednički online English lesson / radionicu Living in Conflict Zones – A Child’s Perspective kako bi, na temelju autentičnih materijala (poput videa When Will the Fighting Stop – UNICEF), saznali o „životu u zonama sukoba – iz dječje perspektive“. Online radionicu moderirala je Natalia Otulak, nastavnica Engleskoga jezika iz Poljske.
Tijekom radionice učenici su kritički analizirali/vrednovali tekstualne i videosadržaje te izražavali svoje osjećaje i promišljali o mogućim rješenjima (koristeći jezične strukture za izražavanje empatije i rječnik povezan sa sukobom, mirom i otpornosti). Svoja su zapažanja podijelili na zajedničkome zidu (na platformi Padlet) te dogovorili suradničke aktivnosti kojima će iskazati podršku djeci diljem svijeta koja pate i sanjaju o boljoj budućnosti… (PO)HVALA učenicima (ambasadorima EP-a i eTwinnerima) iz 3. e, 2. e i 2. c koji su (s nastavnicom Opačak) sudjelovali na radionici.
Nakon online sastanka svaki je školski/nacionalni tim napisao A Letter 4 Peace (Pismo za mir), izražavajući empatiju i podršku djeci u ratom ugroženim područjima. Svaki je tim potom odabrao po jedan odlomak, koji je pretvoren u pjesmu putem aplikacije Suno AI te naposljetku postao dio zajedničkoga/međunarodnoga Pisma za mir. Nacionalna su pisma objedinjena u e-zbirci Letters & Songs 4 Peace na platformi Canva (OVDJE), u posebnome formatu koji slavi 20. obljetnicu eTwinninga, a OVDJE možete pročitati zajedničko pismo svih partnera.
Naše pismo zajednički su oblikovale (u listopadu) Lea Kolesarić, Petra Ćosić, Antonela Safundžić (2. e), Marija Kovačević, Hanna Vuković, Elena Kurkutović i Gabrijela Holod (2. c) – hvala im. Suradničko pismo svih partnera (u studenome) potpisuju Iuliana iz Rumunjske, Dilara iz Turske, Elaa iz Tunisa i Ajdin Kuduzović (2. c). Najvrjedniji je dio objava pisama i pjesama na društvenim mrežama u Tjednu za mir… i nada da će poruke učenika doprijeti do mnogih koji ih trebaju čuti… Suradničko je pismo poslano – u znak podrške – projektnim partnerima na daljinu u Palestini. Ne moramo niti spominjati koliko je dirljiva bila njihova povratna reakcija.
U studenome su projektni partneri izradili i zajedničku videoporuku Hope in Action (Nada u akciji) povodom Tjedna globalnoga obrazovanja (17. – 24. studenoga 2025.), čija je godišnja tema Oblikovanje pravedne, mirne i održive budućnosti, a temelji se na pet stupova Agende 2030: Ljudi, Planet, Prosperitet, Mir i Partnerstvo (koji su bili okosnica videorada). (PO)HVALA Petri Bajan, Ani Botica, Petri Ćosić i Antoneli Safundžić, učenicama 2. e razreda, koje su (s razrednicom) snimile dio videopriloga; najveće hvala Antoneli, koja je najzaslužnija za izradu cjelovitoga suradničkog proizvoda.
Tjedan za mir (13. – 19. studenog 2025.)
Tjedan za mir simbolična je akcija mladih eTwinnera (iz sedam škola) iz šest partnerskih zemalja s porukom: Sve počinje sa mnom, s tobom, s nama… ovdje i sada… Na Međunarodni dan ljubaznosti (13. studenog) spoznali smo koliko je jednostavno biti ljubazan – dovoljna je tek jedna gesta, jedna lijepa riječ – te kako smo svi pozvani biti dijelom lanca ljubaznosti, a tu počinje mir. Na Međunarodni dan djeteta (20. studenog) dijelimo rezultate projektnoga rada (u okviru 2. modula) i ono što smo tijekom Tjedna naučili: Sve počinje gestom, djelom pojedinca, ali svi dijelimo odgovornost za izgradnju boljega svijeta (djeca to ne mogu sama)…
Poticaj za obilježavanje Svjetskoga dana ljubaznosti na nastavi Engleskoga jezika u 2. e, 2. c, 3. c i 3. e razredu nastavnica Ivana Opačak dobila je od Salme Ammar, projektne partnerice iz Tunisa, na temelju čijega je nastavnog plana (o važnosti i vrijednosti komplimenta) izradila otvoreni scenarij učenja Teaching Empathy & Kindness za 12 sati nastave Engleskoga jezika, objavljen u Edutoriju (na OVOJ poveznici).
Međunarodni dan djeteta UNICEF-ov je globalni dan djelovanja (s djecom) za djecu, kojim se obilježava donošenje Deklaracije o pravima djeteta (usvojene na Općoj skupštini UN-a 20. studenog 1959.) i Konvencije o pravima djeteta (usvojene također na Općoj skupštini UN-a 20. studenoga 1989.). I ove godine djeca diljem svijeta ustaju i govore o svojim životima, nadama, pravima… pod geslom My Day, My Rights/Moj dan, moja prava! Djeca govore, a na nama je da slušamo djecu, da pokušamo razumjeti što im je važno, u čemu trebaju našu pomoć…
U Tjednu za mir, svakoga dana od 13. do 19. studenog 2025., na društvenim je mrežama projekta objavljeno po jedno nacionalno Pismo za mir i po jedna Suno-AI pjesma. Danas, na Međunarodni dan djeteta, objavljeno je zajedničko Pismo za mir… i „poslano“ svoj djeci koja trebaju podršku… Danas dijelimo i Nadu (videoporuku Hope in Action)… Poslušajte što mladi eTwinneri misle o stupovima globalnoga svijeta, što im je važno, kakvo društvo žele… Video je dostupan na platformi YouTube (OVDJE).
Tema ljudskih prava – osobito prava djeteta – bit će iznimno važna u nastavku projektnoga rada. Vjerujemo kako je aktivnostima u okviru prva dva projektna modula posijano sjeme suradnje, sjeme mira… Vjerujemo kako će uroditi višestrukim plodovima – novim kreativnim, suradničkim aktivnostima, koje će još snažnije povezati glasove i srca mladih iz različitih dijelova Europe i svijeta.
Ivana Opačak, prof.