U sklopu nastave predmeta Radno pravo, učenici 4. c razreda proveli su sveobuhvatan projektni zadatak posvećen temi nezaposlenosti mladih u Hrvatskoj i Europskoj uniji. Budući da je riječ o temi koja izravno utječe na njihove buduće karijere, želio sam nastavu obogatiti suvremenim metodama koje sam upoznao tijekom svojeg job shadowinga Erasmus+ projekta 2025-1-HR01-KA121-VET-000309294, od 17. do 21. studenog 2025. u srednjoj školi u Fohnsdorfu u Austriji. Upravo to iskustvo motiviralo me da učenicima pružim priliku da rade istraživački, analitički i praktično — na način kako se to radi u modernim europskim strukovnim školama. Projekt je obuhvatio četiri radne skupine, pri čemu je svaka imala specifičan i izazovan zadatak. Cilj je bio da učenici razviju kritičko mišljenje, istraživačke kompetencije, razumiju tržište rada i vještine potrebne za zapošljavanje.
Analiza statistike nezaposlenosti mladih (18–25 godina)
Prva skupina imala je zadatak istražiti službene podatke Državnog zavoda za statistiku i Eurostata o stopi nezaposlenosti mladih u dobi od 18 do 25 godina. Učenici su analizirali višegodišnje trendove, izrađivali grafikone te uspoređivali položaj mladih u Hrvatskoj s prosjekom Europske unije. Njihova prezentacija potaknula je raspravu o razlozima visoke nezaposlenosti, uključujući nedostatak radnog iskustva, strukturne razlike i migracije mladih.
Simulacija savjetovanja na HZZ-u — slučaj mladog diplomiranog ekonomista
Druga skupina radila je na simulaciji savjetovanja pri Hrvatskom zavodu za zapošljavanje. U središtu zadatka bio je 25-godišnji diplomirani ekonomist koji već tri godine ne može pronaći posao u struci. Učenici su preuzeli ulogu savjetnika, analizirali sve elemente njegova životopisa, motivacijskog pisma i radnog iskustva te osmislili prijedloge za daljnje korake. Uključili su mogućnosti dodatnog obrazovanja, prekvalifikacija, mjera aktivne politike zapošljavanja i volontiranja kao načina stjecanja iskustva. Ovaj za datak omogućio im je uvid u stvarne izazove mladih nezaposlenih osoba.
Prijedlog lokalnog projekta — partnerstva, budžet i aktivnosti
Treća skupina izradila je cjelovit prijedlog lokalnog projekta koji bi mogao pomoći u smanjenju nezaposlenosti mladih u njihovoj zajednici. Projekt je uključivao suradnju s lokalnim poduzetnicima, udrugama i jedinicama lokalne samouprave. Učenici su definirali budžet, aktivnosti poput radionica digitalnih vještina, mentorstva, karijernog savjetovanja i povezivanja mladih s poslodavcima. Projekt je bio oblikovan prema modelima dobre prakse koje sam vidio tijekom svojeg job shadowinga — gdje škole aktivno surađuju s lokalnom zajednicom.
Letak za vršnjake — kako se prijaviti na HZZ i koja prava imaju nezaposleni
Četvrta skupina izradila je informativni i vizualno privlačan letak namijenjen mladima koji se prvi put susreću s prijavom na Hrvatski zavod za zapošljavanje. U letku su jasno opisana prava nezaposlenih, proces prijave, potrebna dokumentacija te mogućnosti koje HZZ nudi kroz podršku i savjetovanje. Letak je zamišljen kao praktični alat za njihove vršnjake.
Primjena iskustava s job shadowinga
Tijekom job shadowinga imao sam priliku vidjeti kako europske škole izvrsno povezuju teoriju i praksu, potiču učenike na istraživački rad i razvijaju ključne kompetencije za tržište rada. Upravo ta iskustva prenio sam u ovaj projekt. Učenici su dobili priliku razmišljati kao analitičari, savjetnici, projektni timovi i edukatori — što je pridonijelo većem angažmanu i motivaciji u nastavi. Ovaj projekt pokazao je važnost povezivanja obrazovanja s realnim životnim situacijama. Učenici 4. c razreda pokazali su zrelost, kreativnost i spremnost na istraživanje, a njihovi rezultati dokaz su da učenici itekako mogu biti aktivni sudionici u razumijevanju i rješavanju problema nezaposlenosti mladih. Ponosan sam na njihov rad i vjerujem da će ovakvi projekti postati sastavni dio nastave radnog prava i u budućnosti.
Ivan Devčič, mag. iur.