Datum objave: 9. travnja 2025.
Kategorija: EPAS | EPASsionates | Vijesti

Online radionica povodom Dana medijske pismenosti s EPAS/eTwinning partnerima

Učenici 1. c i tri učenice 2. c razreda naše škole sudjelovali su 8. travnja 2025. u dinamičnoj online radionici Understanding Media Literacy & Disinformation s (inter)nacionalnim partnerima iz Grčke, Rumunjske i Hrvatske. Radionicu je priredila i moderirala prof. Ivana Opačak, a ciljevi su bili promicanje medijske pismenosti i kritičkoga razmišljanja, produbljivanje razumijevanja europskoga i digitalnoga građanstva, jačanje međukulturne suradnje i komunikacije te primjena teorijskoga znanja na stvarne digitalne izazove.

Online radionica Understanding Media Literacy & Disinformation registrirana je kao drugi dio javnoga događanja u okviru nacionalne manifestacije Dani medijske pismenosti. OVDJE je raspored događanja na portalu medijskapismenost.hr, OVDJE je izvješće s prve (fizičke) radionice (28. ožujka 2025.) u našoj školi, a pozivnica za online radionicu (8. travnja 2025.) objavljena je na mrežnim mjestima eTwinningova projekta EPASsionates).

Učenici i nastavnici pet škola partnerica (jedne grčke, jedne rumunjske i triju hrvatskih) sudjelovali su na radionici fizički, u svojim školama (i autobusu, tijekom putovanja na Erasmusovu mobilnost), te online, na platformi Zoom. Cilj je suradničke aktivnosti bio poboljšati medijske vještine učenika, svijest o digitalnome građanstvu i razumijevanje europskih vrijednosti u digitalnome dobu. Radionica je strukturirana oko četiriju interaktivnih segmenata, a u pripremi radnih materijala prof. Opačak poslužila se alatima umjetne inteligencije (ChatGPT i MS Copilot).

U uvodnome su dijelu učenici odigrali zabavni i angažirani kviz s AI-zagonetkama, osmišljenim za ponavljanje osnovnih činjenica o Europskoj uniji te poticanje znatiželje i uvođenje novih, važnih pojmova poput GDPR-a i platforme EUvsDisinfo.

Uslijedile su kratke prezentacije učenika, odnosno vršnjačko poučavanje. Lara Marjanović, Lorena Šečić i Patricia Kolić, učenice 2. c razreda naše škole, predstavile su neke od ključnih pojmova: odgovorno europsko građanstvo i digitalno građanstvo. Dora Loina, učenica Srednje škole Konjščina, predstavila je dio materijala s temom Medijske pismenosti i dezinformacija koji je priredila s Leom Kolesarić (učenicom 1. e razreda naše škole) i ambasadorima EP-a drugih hrvatskih škola tijekom i nakon EPAS-seminara u Zadru. (Cjelovita prezentacija s istom temom u postupku je vrednovanja u Uredu EP-a u Hrvatskoj i uskoro će biti predstavljena učenicima i nastavnicima naše škole.)

U interaktivnome dijelu radionice prof. Opačak predstavila je platformu EUvsDisinfo (za prepoznavanje lažnih vijesti), a učenici su imali priliku analizirati primjer (kako su sami vješto prepoznali) fake newsa, uputivši na elemente koji ukazuju na to da je vijest u medijskome prostoru lažna te važnost provjere izvora (i) podataka, kao i prijave (nipošto dijeljenja) lažnih vijesti. Ove su aktivnosti potaknule učenike na dublje razumijevanje složenih pojmova kroz vježbu vještine javnoga govora na engleskome jeziku u poticajnom, multikulturalnom okruženju.

Uslijedila je primjena usvojenih pojmova – analiza stvarnih (iako UI-jem generiranih) digitalnih scenarija. Učenici su imali priliku u nacionalnim grupama (unutar svojih razreda) analizirati i kritički vrednovati šest problemskih situacija sa sljedećim temama: Cyberbullying, Sexting i sextortion, Dijeljenje privatnih slika i informacija, Lažne vijesti i dezinformacije, Ekonomske i zdravstvene dezinformacije. Raspravljali su o tome što bi odgovoran digitalni građanin EU-a učinio u određenoj situaciji, a zatim su svoje zaključke predstavili široj (međunarodnoj) publici. Ova praktična aktivnost naglasila je empatiju, digitalnu odgovornost i kritičko razmišljanje.

U završnome dijelu radionice učenici (i nastavnici) podijelili su što su naučili i ponudili praktične savjete o tome kako biti medijski pismen(ij)i i digitalno odgovorn(ij)i građani EU-a. Njihova vrlo zrela zapažanja (priložena na fotografijama) odražavaju povećanu svijest o digitalnim izazovima s kojima se mladi danas suočavaju – i alatima koje mladi trebaju za sigurno i promišljeno navigiranje medijskim prostorom.

Tijekom radionice u potpunosti su ostvareni svi ishodi. Učenici su stekli jasnije razumijevanje ključnih pojmova (europsko građanstvo, digitalno građanstvo, medijska pismenost, dezinformacije, EUvsDisinfo), u suradnji s (inter)nacionalnim partnerima identificirali su odgovarajuće odgovore na neprihvatljive oblike ponašanja u medijskome prostoru i podijelili konkretne strategije za sigurno i pametno online ponašanje.

(PO)HVALA svim sudionicima događanja, koji su doprinijeli tome da se svi skupa osjećamo sretnije i sigurnije kao digitalni (europski) građani.

Ivana Opačak, prof.

Pročitajte još

Sajam vježbeničkih tvrtki 2025.

U petak, 11. travnja 2025., u Ekonomsko-birotehničkoj školi održan je tradicionalni Sajam vježbeničkih tvrtki, koji je i ove godine okupio vrijedne i poduzetne učenike trećih i četvrtih razreda. Na sajmu se predstavilo sedam tvrtki koje su osnovali učenici u sklopu...

Dan otvorenih vrata 2025.

U petak, 11. travnja, smo pozvali učenike osmih razreda osnovnih škola kako bismo im predstavili koje nastavne i izvannastavne sadržaje nudi Ekonomsko-birotehnička škola. Više od 100 učenika iz 15 osnovnih škola s područja Slavonskog Broda i Brodsko-posavske županije...

Skip to content