U ožujku 2024. dvije nastavnice – Marija Brkić (Srednja škola Konjščina) i Ivana Opačak – pokrenule su međunarodni projekt DemokraciJA na djelu/Me&Democracy kako bi (ne samo) mlade potaknule na promišljanje i razgovor s mladima i stari(ji)ma o demokraciji (i nedemokraciji), dobrobitima članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji te osobnoj demokratskoj participaciji u ovoj superizbornoj godini. Projektne su aktivnosti prijavljene i registrirane kao javno događanje u Europskome tjednu mladih/European Youth Week (12. – 19. travnja 2024.) na međunarodnoj karti događanja na Europskome portalu za mlade/European Youth Portal.
U razdoblju od 19. ožujka do 19. travnja 2024. pred učenike/mlađe ambasadore Europskoga parlamenta dviju škola stavljena su sljedeća pitanja:
- Što za tebe znači demokracija?
- Što za tebe znači biti građanin/građanka EU-a?
- Kako je bilo živjeti u drugome državnom uređenju?
- Hoćeš li izaći na izbore? Zašto (ne)?
Uslijedio je izazovan, ali veoma zanimljiv, zadatak: intervjuirati barem jednu stariju osobu (iz obiteljskoga ili školskog okruženja) i/ili jednu mladu osobu (prijatelja, neznanca), zapisati ili snimiti odgovore, izraditi digitalni prikaz razgovora (pomoću alata umjetne inteligencije) te eventualno izreći i svoj stav o demokraciji i izborima. Zadani jezici bili su materinski (kako bi se osiguralo spontano i suvereno izricanje sveobuhvatnih stavova) i engleski (kako bi radovi bili razumljivi svim partnerima).
Većina se odabranih sudionika odazvala pozivu na razgovor, pa su učenici imali priliku čuti kako razmišljaju očevi i majke, stričevi, djedovi i bake, najdraži nastavnici, ravnatelji, prijatelji… Ipak se mnogi nisu željeli izložiti snimanju, što je pred učenike stavilo dodatan izazov (kombiniranja izvornih zvučnih/tekstualnih zapisa i slika/videozapisa/prijevoda generiranih pomoću umjetne inteligencije).
U projektnu suradnju uključile su se dvije rumunjske škole (Colegiul Mihai Viteazul, Ineu, i Liceul Tehnologic Lazar Edeleanu, Navodari) te tri hrvatske škole (Srednja škola Isidora Kršnjavoga Našice, Srednja škola Zabok i Srednja škola Pakrac). Audiovizualni i tekstualni zapisi te stripovi učenika izloženi su na digitalnome zidu na platformi Padlet (koji sadrži područja za svaku školu), a tematski su grupirani u OVOJ zbirci na platformi Sutori, koju su uredile nastavnice koordinatorice. Vrijedna je to riznica lijepih misli i zavičajnoga (štokavskog i kajkavskog) izričaja… o važnosti zajedništva, uvažavanja (kulturoloških) različitosti i međugeneracijske tolerancije, o važnosti demokracije i aktivnoga građanstva, suradnje…
Učenici su, kroz vršnjačku i međugeneracijsku komunikaciju te suradnju na digitalnim platformama, osim osnaživanja jezičnih vještina, ostvarili sljedeće ishode međupredmetnih tema:
- Građanski odgoj i obrazovanje – Učenik promiče ljudska prava (goo A.4.3.) i pravila demokratske zajednice (goo B.4.1.).
- Održivi razvoj – Učenik ističe važnost demokracije u političkim sustavima za dobrobit (odr C.3.3.), razlikuje osobni od kolektivnih identiteta i ima osjećaj pripadnosti čovječanstvu (odr A.4.1.), analizira pokazatelje kvalitete života u nekome društvu i objašnjava razlike među društvima (odr C.4.2.) te analizira i uspoređuje uzroke i posljedice socijalnih razlika u nekim društvima sa stajališta dobrobiti pojedinca (odr C.4.3.).
- Osobni i socijalni razvoj – Učenik razvija sliku o sebi (osr A.4.1.), uviđa posljedice svojih i tuđih stavova/postupaka/izbora (osr B.4.1.) te prihvaća društvenu odgovornost i aktivno pridonosi društvu (osr C.4.3.).
- Poduzetništvo – Učenik primjenjuje inovativna i kreativna rješenja (pod A.4.1.), razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije (pod B.4.1.) te sudjeluje u projektu od ideje do realizacije (pod C.4.1.).
- Učiti kako učiti – Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja (uku A.4/5.3.), samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje (uku A.4/5.4.), samovrednuje proces učenja i svoje rezultate (uku B.4/5.4.) te ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć (uku D.4/5.2.).
- Uporaba IKT-a – Učenik kritički odabire odgovarajuću digitalnu tehnologiju (ikt A.4.1.), stvara pozitivne digitalne tragove vodeći se načelom sigurnosti (ikt A.4.3.), samostalno komunicira i surađuje s poznatim i nepoznatim osobama u sigurnome digitalnom okružju (ikt B.4.1.-2.) te samostalno ili u suradnji s drugima stvara nove sadržaje i ideje ili preoblikuje postojeća digitalna rješenja primjenjujući različite načine za poticanje kreativnosti (ikt D.4.1.).
- Zdravlje – Učenik razvija tolerantan odnos prema drugima (zdr B.4.1 / B.).
(PO)HVALA svim sudionicima ovoga lijepog projekta, učenicima i nastavnicima partnerskih škola te njihovim sugovornicima! Dali su izniman doprinos obilježavanju Europskoga tjedna mladih, ali i razvoju demokratskoga društva u cjelini.
Posebne zahvale našim učenicima i nastavnicima – Emi Tomašić i Roberti Rašić (4. e), koje su intervjuirale djeda, majku, razrednicu i nastavnika Ivana Devčića (profesor pravne skupine predmeta posebno je osvježenje), Anamariji Užarević (1. c), koja je razgovarala s majkom, Tinu Horvatoviću (1. e), koji je, tako mlad, prijateljima iz razreda i nastavnici održao lekciju iz demokracije, Ajdinu Kuduzoviću (1. e), čija nas je baka nasmijala, poučila, rastužila…
Ivana Opačak, prof.