Prof. Sanda Kovačić sudjelovala je u aktivnosti job shadowinga u Gimnaziji Brno, Křenová, u razdoblju od 10. do 14. ožujka 2025. godine. U nastavku možete pročitati njezin dnevnik mobilnosti, u kojemu dijeli stečena znanja.
PONEDJELJAK, 10.3.2025.
Po dolasku u školu profesorice Andrea Krawchuk i J.Vranova su nas provele u obilazak škole u kojem smo vidjeli kako su se stara i nova zgrada uklopile u jednu cjelinu koju uspješno pohađa oko 650 učenika. Prvi sat na kojem smo bili je bio sat engleskog jezika na kojem su se učenici međusobno upoznali kroz različite metode rada u malim grupama i na taj način pokazali na koje načine suradnički uče.
Nakon toga sam ugodna dva sata razgovarala sa školskim psihologom, gospođom S. Chloubovom te sam tijekom razgovora saznala kako učenici u njihovoj školi rješavaju probleme sa mentalnim zdravljem. Briga o mentalnom zdravlju je zadnjih godina u sve većem fokusu kako kod učenika tako i kod profesora ali sustav pomoći je nešto drugačiji nego kod nas.
Svaka škola u Češkoj osim školskog psihologa ima i školskog savjetnika koji surađuje sa savjetodavnim tijelom koje postoji na razini države, a koje zajedno sa psiholozima, psihijatrima i ostalim stručnjacima pomaže u dijagnosticiranju problema kod učenika. Nakon pandemije se pokazalo da je mentalno zdravlje veliki problem kod učenika pa je osvještavanje da postoje metode i putevi pomoći u prevladavanju istih je jedan od važnih zadataka svih profesora u školi.
U školi postoji i kantina gdje učenici svaki dan od 11:40 do 12:40 mogu birati kuhani obrok, točnije dva menija za simboličnu cijenu od 70 kruna. Poslije ručka učenici nastavljaju s nastavom i obično imaju 2 školska sata. U ponedjeljak su učenici 4. A razreda zajedno s učenicima iz naše škole kroz suradničko učenje naučili nešto novo o Američkoj revoluciji. Nakon nastave učenici njihove škole su nas upoznali s ljepotama njihovog grada.
UTORAK, 11.3.2025.
Prvi školski sat iz područja ekonomije održala je gospođa B. Hakova-Žitkova, novinarka sa državne televizije, koja inače u školi drži predavanja kao vanjski suradnik. Pričali smo o porezima i poreznim sustavima u Hrvatskoj i Češkoj i o tome koliko možemo porezima utjecati na razvoj pojedine države. Često na satu znaju gostovati poznati političari i osobe iz javnog života te iz prve ruke upoznaju učenike sa aktualnim temama.
Sljedeći sat su nas učenici njihove škole, kroz zanimljive činjenice, upoznali s kulturnom baštinom Češke, njihovim običajima kao i osnovama obrazovnog sustava u Češkoj.
SRIJEDA, 12.3.2025.
Danas sam razgovarala s predstavnicima školske uprave. Gospođa L. Šudakov je školski savjetnik i u zanimljivom razgovoru sam saznala kako njihov sustav pomoći učenicima funkcionira. Kada profesor na satu primijeti da učenik ima određenih poteškoća obavještava školskog savjetnika koji zatim zove razrednika i školskog psihologa koji kroz konstruktivan razgovor predlažu korake pomoći. Prvo se obavlja razgovor sa samim učenikom, a ako je potrebno, onda se kontaktira roditelj kojem se predlaže savjetovanje i odlazak u stručno školsko savjetovalište koje djeluje na razini cijele države. U tom savjetovalištu rade educirani stručnjaci (socijalni pedagozi, psihijatri, psiholozi, defektolozi i ostali liječnici) koji kroz razgovore i preglede utvrđuju dijagnozu i daju preporuke što bi trebalo u školi učiniti da se učeniku pomogne u savladavanju gradiva i izgradnji dobrih socijalnih vještina.
ČETVRTAK, 13.3.2025.
Danas sam prisustvovala nastavi ekonomske grupe predmeta koju je održao prof. T. Strouhal. Učenici su učili što je to BDP i kako on utječe na živote svih građana, kroz što se razvijalo kritičko mišljenje kod učenika. Pomoću različitih digitalnih alata učenicima su prikazani aktualni podatci vezani za Češku, ali i usporedba s istim podatcima u Hrvatskoj. Sami učenici su na temelju iznesenih podataka donosili zaključke i predlagali koje ekonomske mjere je moguće napraviti da bi se poboljšala situacija i u Češkoj i Hrvatskoj.
Poslije nastave smo u organizaciji djelatnika škole posjetili Ekološki centar Kapraluv Mlyn koji se nalazi u neposrednoj blizini Brna, u mjestu na rubu šume okružen prekrasnom prirodom. Centar su nakon devastacije tijekom komunizma obnovili izviđači koji i danas upravljaju njime. Tu se organiziraju radionice za učenike uglavnom srednjih škola, ali i za sve zainteresirane koji žele naučiti nešto više o održivom razvoju, racionalnom korištenju prirodnih resursa i suživota sa prirodom. Objekti koji se koriste su uglavnom napravljeni od prirodnih materijala koji nisu štetni za okoliš, za grijanje koriste geotermalnu energiju koja se kombinira s energijom sunca, a sustavi provjetravanja se kombiniraju tako da je gubitak energije minimalan. Učenici u ovu školu u prirodi dolaze tijekom školske godine više puta da bi naučeno znanje iz više predmeta primijenili u praksi.
PETAK, 14.3.2025.
Zadnji dan posjeta sam boravila na nastavi engleskoga jezika koju su održale prof. J. Vranova i A. Krawchuk, a fokus je bio na medijskoj pismenosti. Tijekom sata učenici su kroz zanimljive radionice i kvizove razgovarali o svim dostupnim podatcima danas, o njihovoj autentičnosti, vjerodostojnosti i načinu korištenja istih.
Na kraju su se svi učenici i profesori koji su sudjelovali u mobilnosti susreli te izmijenili iskustva i želju da se što prije vidimo – u Slavonskom Brodu.