U sklopu eTwinningova projekta Voices Beyond Words, Hearts Beyond Borders održan je 16. prosinca 2025. (18.00 – 18.45) međunarodni online sastanak povodom završetka Modula 3 – Media 4 Peace i obilježavanja Međunarodnoga dana ljudskih prava. Sastanak je okupio nastavnice i učenike partnerskih škola iz Turske, Tunisa, Rumunjske, Italije i Hrvatske, s ciljem predstavljanja postignuća, razmjene učeničkih glasova te promišljanja o (učenju povezanom s) ljudskim i dječjim pravima. (PO)HVALA osmero učenika naše škole, koji su nas lijepo predstavili.
Sastanak u duhu zajedništva i solidarnosti
Online sastanak na platformi Zoom moderirala je Ivana Opačak, a započeo je u toplom predbožićnom ozračju koje je istaknulo temeljne vrijednosti projekta: empatiju, suradnju i poštovanje različitosti. Sudionici su se povezali preko granica kako bi se osvrnuli na zajednički projektni put i učinke suradnje.
Osvrt na dosadašnji tijek učenja
U uvodnome dijelu sastanka predstavljeni su rezultati prvih dvaju projektnih modula. Modul 1 – My Story, Our Values (o kojemu smo pisali OVDJE) omogućio je učenicima istraživanje osobnih identiteta i zajedničkih vrijednosti, čime je postavljen snažan temelj za međunarodnu suradnju. Modul 2 – Living in Conflict Zones (o kojemu smo pisali OVDJE) potaknuo je učenike na razvoj empatije spram položaja djece u ratnim i kriznim područjima kroz istraživački rad i izradu zajedničke videoporuke Hope in Action, koja je istaknula otpornost i nadu.
Davanje glasa učenicima u Modulu 3 – Media 4 Peace
Središnji dio sastanka bio je posvećen Modulu 3, koji je osnažio učenike da putem digitalnih medija izraze svoja stajališta o dječjim pravima. Svi su eTwinneri pročitali Dječju verziju Konvencije o pravima djeteta te su, u međunarodnim timovima, aktivno sudjelovali u raspravama na forumu u projektome TwinSpaceu, birajući i obrazlažući prava koja smatraju najvažnijima, s posebnim osvrtom na poštivanje i(li) kršenje konkretnih prava (dodijeljenih svakome timu) u njihovoj lokalnoj i nacionalnoj sredini.
Tijekom sastanka učenici iz različitih zemalja predstavili su zaključke nekih od forumskih rasprava:
- o najvažnijim pravima (po mišljenju učenika) – pravu na život u sigurnome okruženju, u toplini obiteljskoga doma, pravu na obrazovanje i zaštitu od diskriminacije i nasilja – govorila je Gabrijela Holod (2. C);
- zaključke Tima 1 (koji je koordinirala nastavnica Busra Akdeniz iz Turske), s naglaskom na važnost prava na roditeljsku skrb te prava na izražavanje i uvažavanje osobnoga mišljenja predstavilo je dvoje učenika iz Turske;
- o pravu na obrazovanje i pravu na pristup informacijama (u fokusu Tima 3, koji je koordinirala nastavnica Gabriela Ciolpan iz Rumunjske) govorila je učenica iz Rumunjske;
- važnost prava na zdravlje i zdravstvenu zaštitu te prava na primjeren životni standard (o čemu su raspravljali članovi Tima 4, koji je koordinirala prof. Opačak) obrazložili su Hanna Vuković (2. C) i Ajdin Kuduzović (3. C);
- o važnosti prava na zaštitu (od iskorištavanja) govorila je Patricia Kolić (3. C), članica Tima 5, koji je koordinirala nastavnica Rita Palazzotto iz Italije.
Izlaganja učenika, kao i izjave sudionika sastanka koje su uslijedile, jasno su pokazala razvijeno kritičko mišljenje učenika, njihovu osviještenost o globalnim pitanjima te sigurnost u izražavanju vlastitih stavova (na stranome jeziku) u međunarodnome okruženju.
Kreativna digitalna suradnja
Interaktivni digitalni alati imali su važnu ulogu tijekom sastanka. Sudionici su zajednički izradili oblak riječi pomoću alata Slido, odgovarajući na pitanje: „Što je svoj djeci potrebno i što zaslužuju/imaju pravo imati?“ Aktivnost je vizualno istaknula zajedničke vrijednosti poput sigurnosti, (obiteljske) ljubavi, obrazovanja, slobode i jednakosti.
Osim toga, učenici su sudjelovali u izradi interaktivne slike na platformi Genially, posvećene dječjim pravima. Sudionici sastanka pozvani su na izradu vizualnih sadržaja uz pomoć umjetne inteligencije kako bi obogatili zajednički digitalni proizvod. OVDJE možete pogledati što se krije iza 17 polja i ponekih vizuala (interaktivna je slika još u izradi). Pročitajte na što sve djeca imaju pravo i kako se konkretna prava u partnerskim zemljama poštuju i(li) krše… Promislite i vi o tome jesu li i kako navedena prava povezana sa 17 ciljeva održivoga razvoja…
Evaluacija i pogled prema budućnosti
Posljednji dio sastanka bio je posvećen evaluaciji i refleksiji. Sudionici su potaknuti na ispunjavanje evaluacijskih anketa za Module 1–3 u projektnome TwinSpaceu na platformi ESEP te na dijeljenje povratnih informacija o aktivnostima i samome sastanku. Također su prikupljeni prijedlozi za budući rad, osobito uoči Modula 4 – Ecological Face of War.
Učinak i zaključak
Online sastanak Modula 3 uspješno je pokazao kako međunarodna suradnja, digitalni alati i glas(ovi) mladih (koji svakodnevno koriste digitalne medije) mogu pridonijeti osvješćivanju o ljudskim i dječjim pravima. Dijeleći ideje, kreativne uratke i osobna promišljanja, učenici su postali aktivni promicatelji mira, dostojanstva i jednakosti. Sastanak je još jednom potvrdio misiju projekta – da glasovi nadilaze riječi, a srca granice.
(PO)HVALA svim sudionicima sastanka i projektnih aktivnosti, posebno učenicima 2. e, 2. c i 3. c razreda naše škole
Ivana Opačak, prof.