Datum objave: 25. rujna 2024.
Kategorija: EPAS | Vijesti

Dani europske baštine i Europski dan jezika uz poeziju i međunarodnu suradnju

by | ruj 25, 2024 | EPAS, Vijesti

Ovaj i prošli tjedan nastave engleskoga jezika učenici 2. e razreda posvetili su međunarodnoj suradnji te obilježavanju Dana europske baštine (7. – 15. rujna) i Europskoga dana jezika (26. rujna) 2024. Za tu su prigodu prof. Opačak i Gabriela Ciolpan (iz rumunjske Tehničke škole „Lazar Edeleanu“, Năvodari) osmislile i realizirale scenarij poučavanja Expressionist Poetry, AI & I (objavljen i besplatno dostupan u Edutoriju na OVOJ poveznici). Scenarij uključuje nastavu jezika i komunikacije, književnosti i stvaralaštva te kulture i medija, a potiče jačanje svih jezičnih vještina (čitanja i slušanja s razumijevanjem, govorenja, pisanja i jezičnoga posredovanja), uz uporabu suvremenih alata (umjetne inteligencije).

Ne treba posebno isticati važnost jezika i književnosti te uloge medija kada je riječ o potrebi očuvanja kulturne baštine. Kako navodi izvor, manifestacijom Dani europske baštine (koji se održavaju pod vodstvom Vijeća Europe i Europske komisije i čija je ovogodišnja tema Baština ruta, mreža i veza) slavi se kulturna baština kao vrijednost svih europskih zemalja (potpisnica Europske kulturne konvencije). Paneuropski karakter događanja pridonosi zbližavanju ljudi i naglašava europsku dimenziju… Važno je podići svijest o zajedničkoj europskoj baštini i stalnoj potrebi za njenom zaštitom, stvarati zajednička iskustva kulturne baštine, promicati uključivost te poticati kreativnost i maštu.

Ne treba posebno isticati niti to koliko je učenicima, budućim hotelijersko-turističkim tehničarima (u Hrvatskoj i Rumunjskoj), važno učiti (nove i stare) strane jezike i jačati svoje komunikacijske kompetencije u stvarnome životnom okružju. Budući da je tema ovogodišnje manifestacije Europski dan jezika Jezici za mir, dvije su nastavnice odlučile pred svoje učenike staviti golem izazov – potaknuti ih da, kroz interpretativno čitanje, obradu, usporednu raščlambu i (pisanu/usmenu) interpretaciju lirskih pjesama dvojice značajnih europskih književnika, u sebi pronađu (osobni) mir… iz kojega će izrasti (globalne) poruke mira (peace & well-being) za one koje možda trenutno nagriza nemir…

Iako je ekspresionizam kao pojam bio nepoznat učenicima 2. razreda, koji dakako poznaju elemente obrade i interpretacije lirske pjesme, izbor je dvojice pjesnika, a time i pjesama u ekspresionističkome duhu, bio osnovan – u Hrvatskoj se 2. svibnja 2025. obilježava 100. godišnjica smrti Antuna Branka Šimića, a Rumunji 9. svibnja 2025. obilježavaju 130. godišnjicu rođenja Luciana Blage; obojica su nacionalni velikani, poznati ekspresionistički pjesnici.

Učenici su radili paralelno 16. – 24. rujna 2024., svaki razred sa svojom nastavnicom u svojoj školi (u Hrvatskoj i Rumunjskoj), prema istome scenariju poučavanja u trajanju od četiri nastavna sata, koji sadrži sastavnice STEAM- i CLIL-metodologije, definirane ishode (kurikula za Hrvatski jezik i Engleski jezik te međupredmetnih tema), detaljne upute za nastavnike i učenike, radne materijale s pokaznim digitalnim/UI kreacijama, suradničku zbirku učeničkih radova i rubriku za vrednovanje.

U uvodnome su dijelu prvoga nastavnog sata učenici „uživali“ u glazbi, spoznali bogatstvo i teret života nizozemskoga slikara Van Gogha. Potom su se upoznali s nekima od najznačajnijih (post)impresionističkih i ekspresionističkih slika(ra) te usvojili značajke ekspresionističkoga stvaralaštva. Slike generirane pomoću umjetne inteligencije potaknule su razrednu diskusiju o očekivanjima učenika tijekom nastavnoga procesa i oblake riječi s osobnim impresijama.

Tijekom drugoga nastavnog sata učenici su u skupinama analizirali dvije lirske pjesme – Moja preobraženja/My Transfigurations A. B. Šimića i Tišina/Silence L. Blage; posebno je bogatstvo bilo čuti zvučne zapise učenika koji kazuju stihove svoga nacionalnog pjesnika na materinskome jeziku. (PO)HVALA Ajdinu Kuduzoviću (2. c) – učenici iz Rumunjske uživali su u stihovima Šimićevih Preobraženja na hrvatskome! Uslijedile su usmene interpretacije dviju pjesama, usporedna raščlamba i sinteza zajedničkih elemenata.

Treći je sat bio kreativan. Učenici su, prema osobnome interesu i vještinama, odabrali izazov – oblikovati inspirativne poruke popraćene slikama generiranim pomoću UI-ja u suradničkoj zbirci na platformi Canva (OVDJE) ili pak, vođeni zadatkom kreativnoga pisanja koji su sastavili sami učenici, oblikovati vlastite pjesme (dodane u istu zbirku).

Četvrti je sat ipak bio najvredniji. Učenici i dvije nastavnice susreli su se 24. rujna 2024. na zajedničkome online nastavnome satu engleskoga jezika (na platformi Zoom) kako bi podijelili svoja promišljanja, izazove i rezultate projektnoga rada… (PO)HVALA Petri Jelić (2. e), koja nas je veoma lijepo predstavila! Potom su učenici kreirali zajedničku lirsku pjesmu (metodom slagalice) u suradničkome EduPadu (OVDJE), koja je uglazbljena pomoću aplikacije Suno AI; OVDJE je dostupna tek jedna verzija – predivna pjesma Whispers Under Stars… Poslušajte…

Dodana je vrijednost projektnoga rada (i sastanka) za učenike bila prilika da nauče poneku riječ na (za njih) novome stranom jeziku…

La revederePa(formalno i neformalno bok na rumunjskome)…

La mulți ani de Ziua Europeană a Limbilor! (Sretan vam Europski dan jezika!)

Ivana Opačak, prof.

Pročitajte još

Izazov Dabar

Izazov Dabar@ucitelji.hr 2024. je završen. Odvijao se prošlog tjedan od ponedjeljka do petka (11. - 15. 11. 2024.). Ukupno 51 220 učenika uspješno je riješilo izazov! I ove godine učenici naše škole sudjelovali su u ovome međunarodnom natjecanju/izazovu. Sudjelovalo...

Skip to content