Ovaj i prošli tjedan nastave engleskoga jezika učenici 2. e razreda posvetili su međunarodnoj suradnji te obilježavanju Dana europske baštine (7. – 15. rujna) i Europskoga dana jezika (26. rujna) 2024. Za tu su prigodu prof. Opačak i Gabriela Ciolpan (iz rumunjske Tehničke škole „Lazar Edeleanu“, Năvodari) osmislile i realizirale scenarij poučavanja Expressionist Poetry, AI & I (objavljen i besplatno dostupan u Edutoriju na OVOJ poveznici). Scenarij uključuje nastavu jezika i komunikacije, književnosti i stvaralaštva te kulture i medija, a potiče jačanje svih jezičnih vještina (čitanja i slušanja s razumijevanjem, govorenja, pisanja i jezičnoga posredovanja), uz uporabu suvremenih alata (umjetne inteligencije).
Ne treba posebno isticati važnost jezika i književnosti te uloge medija kada je riječ o potrebi očuvanja kulturne baštine. Kako navodi izvor, manifestacijom Dani europske baštine (koji se održavaju pod vodstvom Vijeća Europe i Europske komisije i čija je ovogodišnja tema Baština ruta, mreža i veza) slavi se kulturna baština kao vrijednost svih europskih zemalja (potpisnica Europske kulturne konvencije). Paneuropski karakter događanja pridonosi zbližavanju ljudi i naglašava europsku dimenziju… Važno je podići svijest o zajedničkoj europskoj baštini i stalnoj potrebi za njenom zaštitom, stvarati zajednička iskustva kulturne baštine, promicati uključivost te poticati kreativnost i maštu.
Ne treba posebno isticati niti to koliko je učenicima, budućim hotelijersko-turističkim tehničarima (u Hrvatskoj i Rumunjskoj), važno učiti (nove i stare) strane jezike i jačati svoje komunikacijske kompetencije u stvarnome životnom okružju. Budući da je tema ovogodišnje manifestacije Europski dan jezika Jezici za mir, dvije su nastavnice odlučile pred svoje učenike staviti golem izazov – potaknuti ih da, kroz interpretativno čitanje, obradu, usporednu raščlambu i (pisanu/usmenu) interpretaciju lirskih pjesama dvojice značajnih europskih književnika, u sebi pronađu (osobni) mir… iz kojega će izrasti (globalne) poruke mira (peace & well-being) za one koje možda trenutno nagriza nemir…
Iako je ekspresionizam kao pojam bio nepoznat učenicima 2. razreda, koji dakako poznaju elemente obrade i interpretacije lirske pjesme, izbor je dvojice pjesnika, a time i pjesama u ekspresionističkome duhu, bio osnovan – u Hrvatskoj se 2. svibnja 2025. obilježava 100. godišnjica smrti Antuna Branka Šimića, a Rumunji 9. svibnja 2025. obilježavaju 130. godišnjicu rođenja Luciana Blage; obojica su nacionalni velikani, poznati ekspresionistički pjesnici.
Učenici su radili paralelno 16. – 24. rujna 2024., svaki razred sa svojom nastavnicom u svojoj školi (u Hrvatskoj i Rumunjskoj), prema istome scenariju poučavanja u trajanju od četiri nastavna sata, koji sadrži sastavnice STEAM- i CLIL-metodologije, definirane ishode (kurikula za Hrvatski jezik i Engleski jezik te međupredmetnih tema), detaljne upute za nastavnike i učenike, radne materijale s pokaznim digitalnim/UI kreacijama, suradničku zbirku učeničkih radova i rubriku za vrednovanje.
U uvodnome su dijelu prvoga nastavnog sata učenici „uživali“ u glazbi, spoznali bogatstvo i teret života nizozemskoga slikara Van Gogha. Potom su se upoznali s nekima od najznačajnijih (post)impresionističkih i ekspresionističkih slika(ra) te usvojili značajke ekspresionističkoga stvaralaštva. Slike generirane pomoću umjetne inteligencije potaknule su razrednu diskusiju o očekivanjima učenika tijekom nastavnoga procesa i oblake riječi s osobnim impresijama.
Tijekom drugoga nastavnog sata učenici su u skupinama analizirali dvije lirske pjesme – Moja preobraženja/My Transfigurations A. B. Šimića i Tišina/Silence L. Blage; posebno je bogatstvo bilo čuti zvučne zapise učenika koji kazuju stihove svoga nacionalnog pjesnika na materinskome jeziku. (PO)HVALA Ajdinu Kuduzoviću (2. c) – učenici iz Rumunjske uživali su u stihovima Šimićevih Preobraženja na hrvatskome! Uslijedile su usmene interpretacije dviju pjesama, usporedna raščlamba i sinteza zajedničkih elemenata.
Treći je sat bio kreativan. Učenici su, prema osobnome interesu i vještinama, odabrali izazov – oblikovati inspirativne poruke popraćene slikama generiranim pomoću UI-ja u suradničkoj zbirci na platformi Canva (OVDJE) ili pak, vođeni zadatkom kreativnoga pisanja koji su sastavili sami učenici, oblikovati vlastite pjesme (dodane u istu zbirku).
Četvrti je sat ipak bio najvredniji. Učenici i dvije nastavnice susreli su se 24. rujna 2024. na zajedničkome online nastavnome satu engleskoga jezika (na platformi Zoom) kako bi podijelili svoja promišljanja, izazove i rezultate projektnoga rada… (PO)HVALA Petri Jelić (2. e), koja nas je veoma lijepo predstavila! Potom su učenici kreirali zajedničku lirsku pjesmu (metodom slagalice) u suradničkome EduPadu (OVDJE), koja je uglazbljena pomoću aplikacije Suno AI; OVDJE je dostupna tek jedna verzija – predivna pjesma Whispers Under Stars… Poslušajte…
Dodana je vrijednost projektnoga rada (i sastanka) za učenike bila prilika da nauče poneku riječ na (za njih) novome stranom jeziku…
La revedere… Pa… (formalno i neformalno bok na rumunjskome)…
La mulți ani de Ziua Europeană a Limbilor! (Sretan vam Europski dan jezika!)
Ivana Opačak, prof.